menu

دوربین های دید در شب - مفهوم Day/Night

دوربین های Day/Night، دوربین هایی هستند که با استفاده از نور مادون قرمز یا اینفرارد توانایی دید در شب دارند.
تقریبا تمام سنسورهای تصویر به کار رفته در دوربین های امروزی نسبت به نور مادون قرمز حساس هستند. نور مادون قرمز طول موجی از750 نانومتر الی 1 میلی متر را دارا می باشند در حالی که طیف نور مرئی، طول موجی از 380 تا 750 نانومتر دارد. چشم انسان نسبت به نور مادون قرمز حساس نمی باشد. حساسیت سنسور ها معمولا تا طول موج 900 نانومتر می باشد که برای دریافت تصاویر در تاریکی مطلق کافی می باشد. نور مادون قرمز مورد استفاده در دوربین های مدار بسته دارای طولی موج نزدیک به نور مرئی می باشد لذا چشم انسان با نگاه به منبع نور مادون قرمز دوربین ها، یک نقطه قرمز مشاهده می کند.

قابلیت دریافت نور مادون قرمز در دوربین ها سبب می شود که بتواند در شب هم تصاویر را برداشت نماید. نکته ای که وجود دارد این است که در طول روز هم اشعه اینفرارد وجود دارد که توسط لامپ ها و خورشید تولید می گردد. جالب است بدانید که گرمایی هم که توسط خورشید به وجود می آید ناشی از همین نور اینفرارد است. حساسیت سنسورها به این نور سبب می گردد در طول روز تصاویر رنگی برداشتی دوربین، تغییر رنگ داشته باشد. لذا برای جلوگیری از این امر از فیلتر IR استفاده می شود که در طول روز توسط یک موتور کوچک به صورت مکانیکی رو به روی سنسور تصویر قرار می گیرد و مانع از رد شدن اشعه مادون قرمز می شود. در نتیجه تصویر ضبط شده توسط دوربین دارای رنگ واقی می باشد. در شب هم این فیتر توسط موتور برداشته می شود و دوربین به حالت سیاه و سفید می رود.

لازم به ذکر است که بعضی از دوربین ها، دید در شب را برای کیفیت خوب تصویر در روز، فدا می کنند. به عبارتی سنسور این دوربین ها حسایت به نور مادون قرمز ندارند. در دوربین های سیاه و سفید دید در شب نیاز به فیلتر IR نمی باشد چرا که این فیلتر فقط برای واقعی شدن رنگ تصویر استفاده می شود.

دوربین های سیاه و سفید به صورت محسوسی عملکرد بهتری در شرایط نوری کم دارد. بعضی از این دوربین ها می توانند در شرایط 0.0001 لوکس هم تصاویر را دریافت نماید. مزیت دیگر دوربین های سیاه و سفید این است که قابلیت دیدن با نور اینفرارد را دارند و درنتیجه در محیط کاملا تاریک توانایی گرفتن تصاویر با پخش نور اینفرارد دارند.

دوربین های Day/Night مزیت هر دو دوربین رنگی و سیاه و سفید را دارد. دوربین های D/N، مثل دوربین های رنگی در طول روز هستند و در طول شب همزمان با برداشتن فیلتر IR، به حالت سیاه و سفید می روند و تصاویر را با کیفیت خوب با نور مادون قرمز دریافت می کنند.

تکنولوژی ذکر شده در بالا در بعضی برندها به نام True Day/Night شناخته می شود. نوعی دیگر از این تکنولوژی وجود دارد که بعضا با نام Digital Day/Night شناخته می شود. در این تکنولوژی فیلتری وجود ندارد و به صورت دیجیتالی رنگ تصاویر در طول روز تصحیح می گردد. ساخت این دوربین هزینه کمتری نسبت به True دارد.

مستقل از نوع دوربین D/N، توصیه می شود که مسائل زیر بررسی شود تا بهترین سولوشن را انتخاب نمایید.
1- برخلاف دوربین های سنتی، دوربین های D/N معمولا دو رنج نوری برای حالت عملکردشان دارند. یکی در نور زیاد و برای حالت رنگی و دیگری هم در نور کم برای حالت سیاه و سفید. متوجه شدن هر دوی این رنج ها به شما اجازه می دهد که یک مقایسه درست بین دوربین ها داشته باشید.

2- اگر شما یک دوربین باکس خریداری می نمایید، توجه داشته باشید که لنز توانایی عبور نور مادون قرمز را برای دید در شب داشته باشد.

3- دوربین های زیادی وجود دارد که مدعی دید در شب هستند اما همگی در نور کم تصاویر خوبی تولید نمی کنند. برای اطمینان از این که تصاویر کیفیت خوبی در شب دارد، دوربینی انتخاب نمایید که سیگنال به نویز (S/N) 48 db یا بالاتر داشته باشد، چرا که اگر سیگنال به نویز پایین باشد، در نور کم سبب ایجاد نویز زیادی در تصاویر می گردد که مشکلاتی را ایجاد می نماید. در مقاله ی DNR به این موضوع پرداخته شده است.

تهیه و تنظیم: ابوالحسنی

منابع:
www.icode.co.uk
www.supercircuits.com



مطالب مرتبط:

آدرس دفتر مرکزی :
تهران، خیابان فاطمی (غرب) - بین حجاب و پروین اعتصامی - برج ساعت - طبقه 3 - واحد 32

تلفن :
021-88970294-6

واتساپ: 

0990-9998220

خانه درباره ما محصولات ویدئو ها خدمات پروژه ها مقالات اخبار نرم افزارهای کاربردی تماس با ما کاتالوگ بوش محصولات
Email:
Mobile:
کد امنیتی:
captcha