menu

پروتکل استاندارد ONVIF در دوربین مداربسته

منظور از پروتکل استاندارد ONVIF در دوربین مداربسته چیست؟


دوربین های مدار بسته آنالوگ از نظر سازگاری با یکدیگر هیچ مشکلی نداشتند. اساسا دوربین‌های مداربسته و DVRهای مرسوم سنتی آنالوگ اگر از برندهای مختلفی هم باشند، باز هم بدون مشکل با هم ارتباط برقرار کرده و درکنار یکدیگر کار می‌کردند.

در اوایل ظهور دوربین های تحت شبکه (IP) به دلیل کمبود تجهیزات و ضعف در سازگاری با یکدیگر، راه پیشرفت و گسترش‌شان ناهموار بود. شرکت‌های تولیدکننده تجهیزات نظارت تصویری تحت‌شبکه، پروتکل و قراردادهای خود را داشتند. از این رو نصاب‌ها مجبور بودند در یک پروژه همه تجهیزات را (شامل دوربین مدار بسته، دستگاه دی وی ار و غیره) از محصولات یک برند کار کنند.

در ابتدا هر شرکت استاندارد و پروتکل‌های خود را برای انتقال و ضبط تصاویر داشت و این امر باعث عدم توسعه دنیای تازه متولد تجهیزات نظارت تصویری IP یا تحت‌شبکه می‌شد.

در سال 2008، شرکت‌های سونی، بوش و اکسیس پروتکل استانداردی به نام ONVIF مخفف (Open Network Video Interface Forum) را ایجاد کردند.

پروتکل استاندارد ONVIF با هدف حل مشکل همکاری و ارتباط بین تجهیزات نظارت تصویری IP، بطوری که محصولات از شرکت‌ها و برندهای مختلف در کنار یکدیگر بدون مشکل کار کنند، شکل گرفت. استانداردی مشترک برای تسریع بخشیدن به توسعه و فراگیر شدن تجهیزات نظارت‌تصویری تحت شبکه.

ONVIF علاوه بر استانداردسازی ارتباط بین محصولات تحت شبکه، همچنین باعث بهینه‌سازی روند فشرده‌سازی و انتقال اطلاعات صوتی و تصویری، یافتن دستگاه‌های IP روی شبکه، کنترل دوربین‌های PTZ، ورودی‌ها و خروجی‌های آلارم، روال‌های تنظیم و کنترل، موشن‌دیتکشن و غیره نیز شد.

در کل پروتکل ارتباطی برای محصولات تحت‌شبکه مانند زبان برای انسان‌هاست. پروتکل ONVIF زبانی مشترک میان محصولات تحت شبکه است.

اصول ابتدایی ONVIF

  • استانداردسازی ارتباط بین دستگاه‌های IP ویدئویی
  • ایجاد ارتباط و همکاری بین محصولات ویدئویی تحت شبکه فارق از برند شرکت سازنده محصول
  • استفاده آزاد برای همه شرکت‌ها و سازمان‌ها

به طور خلاصه هر دوربین مداربسته شبکه برای ارسال و دریافت اطلاعات ازپروتکل ارتباطی مختص خود استفاده می کند. این پروتکل برای دوربین تحت شبکه مانند زبان برای انسان است. از این رو دوربین های با پروتکل متفاوت امکان برقراری ارتباط تحت یک نرم افزار را در شبکه نخواهد داشت و این موضوع باعث محدودیت های زیادی در دوربین های تحت شبکه خواهد شد. ONVIF در واقع یک انجمن جهانی برای ایجاد یک استاندارد عمومی در ساخت و ارتباط دوربین های مداربسته شبکه است. واژه Onvif مخفف Open Network Video Interface Forum (انجمن ارتباط باز ویدئویی شبکه) است. این انجمن با هدف ایجاد یک استاندارد جهان مشمول برای ارتباط دوربین های تحت شبکه بدون توجه به تولید کنندگان آن ساخته شده است. باید بدانید که در صورت نصب یک دوربین تحت شبکه بدون امکانات ONVIF امکان اضافه کردن یک دوربین با مارکی متفاوت در همان شبکه وجود نخواهد داشت. از این رو عملکرد و هدف این انجمن از اهمیت بالایی برخوردار است.

اطلاعات جامع تر را میتوانید از سایت رسمی onvif دنبال کنید.

https://www.onvif.org/about/mission/




مطالب مرتبط:

آدرس دفتر مرکزی :
تهران، خیابان فاطمی (غرب) - بین حجاب و پروین اعتصامی - برج ساعت - طبقه 3 - واحد 32

تلفن :
021-88970294-6

واتساپ: 

0990-9998220

خانه درباره ما محصولات ویدئو ها خدمات پروژه ها مقالات اخبار نرم افزارهای کاربردی تماس با ما کاتالوگ بوش محصولات
Email:
Mobile:
کد امنیتی:
captcha